Przedstawiciele wielu dyscyplin edukacji (pedagogowie, psycholodzy, socjolodzy) poświęcają osobiste badania obserwacji stosunków międzyludzkich.
Są to badania przynoszące niejednokrotnie niejednolite wyniki. Jest to oczywiste, ponieważ wszyscy ludzie są inni. Budowa anatomiczna, metodę bycia, religia lub kultura będą determinowały różnorodne postawy wobec otoczenia.
W społeczeństwie obok osób zdrowych egzystują chłopcy i dziewczęta z defektami fizycznymi i psychicznymi. Często nie zdajemy sobie sprawy jak wiele jest takich osób. Adaptacja tych osób do normalnego życia jest niewyobrażalnie ważna ze społecznego punktu widzenia.
Integracja tych osób to społeczeństwa zdrowego będzie uzależniona miedzy innymi od prawidłowej rehabilitacji. W tym wypadku słowo rehabilitacja musi być rozumiane w metodę holistyczny. Usprawnianie fizyczne, psychiczne i społeczne będzie odgrywało główną rolę w życiu tych osób.