Ścieżki rozwoju zawodowego


Jednym z podstawowych zadań edukacji, zarówno szkolnej, jak i postszkolnej, powinno być wspomaganie rozwoju zawodowego uczniów i studentów. Każdy z nas ma prawo oczekiwać, że po ukończeniu szkoły lub uniwersytetu uda mu się znaleźć wymarzoną pracę, w której będzie mógł się realizować, robić to, o czym zawsze marzył, ale również zarabiać godziwe pieniądze. Od pracy oczekujemy zarówno ludzkich warunków, nie urągających naszej godności, jak również pensji na przyzwoitym poziomie, która pozwoliłaby nam nie tylko na zaspokojenie podstawowych potrzeb przynależnych każdemu człowiekowi, ale również na spełnienie innych marzeń, takich jak podróż do egzotycznych krajów, założenie własnego interesu lub możliwość założenia rodziny z ukochaną osobą. Jednak w rzeczywistości nie jest to takie proste – sytuacja na rynku pracy nie pozwala na spełnienie marzeń o idealnej posadzie każdemu z uczniów i absolwentów. Co więc jest kluczowe? Na jakich elementach powinna skupić się edukacja w Polsce, aby doprowadzić do maksimum szanse, że uczniowie i absolwenci znajdą idealną pracę, a ich kariera będzie się rozwijać. Kluczem jest, aby wiedza przekazywana uczniom była nie tylko pożyteczna, ale również możliwa do wykorzystania w praktyce. Szkoły powinny dostosować się do panującego rynku pracy i zmodyfikować swój program nauczania w taki sposób, aby możliwie jak największa część wiedzy przekazywanej uczniom była optymalnie wykorzystywana również w przyszłym życiu zawodowym, co umożliwi nie tylko znalezienie idealnej pracy, ale również owocny rozwój dalszej kariery zawodowej, a co za tym idzie, poprawę statusu materialnego.

Previous W co inwestować? W edukację!
Next Czy może istnieć alfabet bez samogłosek?