Celem wyszukiwarki jest zwracanie trafnych wyników wyszukiwania każdego zapytania. Wyniki wyszukiwania pochodzą z indeksu wyszukiwarki. Z kolei indeks stale ewoluuje, w miarę jak zmienia się zawartość Internetu. Zmiany te, a także aktualizacje algorytmów obliczających pozycje stron w rankingu mogą prowadzić do zmiany położenia poszczególnych adresów URL w wynikach wyszukiwania, a nawet do ich usunięcia.
SERP (ang. Search Engine Results Page) jest to strona internetowa wyświetlająca listę adresów znalezionych za pomocą wyszukiwarki internetowej; obejmuje ona strony znalezione automatycznie przez wyszukiwarkę i adresy wprowadzone do indeksu ręcznie oraz adresy pochodzące z bazy adresów opłacanych przez ogłoszeniodawców. Adresy te są wyświetlane w pewnej kolejności, jako pierwsze od góry strony podawane są te, które uznane są przez wyszukiwarkę za najbardziej odpowiednie dla zapytania.
Oprogramowanie sortujące, umożliwia przeszukanie zasobów wyszukiwarki według pojedynczych słów kluczowych lub kombinacji wielu słów kluczowych(Danowski, 2007).
Im częściej dany robot odwiedza stronę, tym aktualniejsza jest ona w wyszukiwarkach oraz pojawia się wyżej w wynikach. Świadczy to także o popularności strony. Roboty wyszukiwarki Google czytają znaczniki meta danych znajdujące się w kodzie strony lecz w bardzo wąskim zakresie, ograniczając się jedynie do znaczników „title” „description” „keywords” dla strony WWW, przy czym pod względem budowania rankingu brany pod uwagę jest tylko znacznik „title”. Znaczniki Meta Robots Tag informują odwiedzające stronę roboty, czy mają ją odwiedzić i czy mają podążać za linkami na niej umieszczonymi. Lepszym rozwiązaniem od używania tego tagu jest stosowanie linków „nofollow” i pliku robots.txt.
Zadaniem mechanizmu wyszukiwania jest odnalezienie w bazie stron zawierających słowo-frazę wyszukiwaną przez Internautę. O kolejności wyświetlania poszczególnych stron w wynikach wyszukiwania decyduję określony i ściśle strzeżony algorytm. Jest to serce całego systemu wyszukiwania.